De eerste dagen - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van ciaraovermars - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van ciaraovermars - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

04 Februari 2013 | Indonesië, Denpasar

Zaterdag 02-02-13
Wat hadden wij heerlijk geslapen, echt als een roosje geslapen mocht ook wel na zon lange vlucht waar we nauwelijks een oog hadden dicht hebben gedaan. Half pension hebben we dus, op weg naar onze overheerlijke ontbijt. Er was nog vrij veel in verhouding met wat er beloofd was. Na al dat eten in het vliegtuig hielden wij het vandaag alleen op fruit. Vandaag hadden ze watermeloen, meloen en papayaya. Voor de mensen die dit niet kennen echt zo lekker! We missen echt wat in nederland, heerlijk zoet, en zacht (yummie☺) Hier een heel bord van opgeschept. Na ook nog een poging te hebben gedaan om een kopje koffie te drinken, hield ik het toch maar op water. Die koffie bestel ik wel bij de Starbucks, welke er echt genoeg zijn hier op Bali. Echter ontbreekt het ook niet aan Macdonalds, Burgerking, KFC maar ook andere ketens zoals Pizza hut, Wendy’s. Na het ontbijt hadden we met een grote groep Nederlanders afgesproken om naar Kuta- Legian te gaan waar je goed kan uitgaan. Echter was ons doel een scooter huren en voor mij een strandlaken scoren. Met 4 taxi’s om ste beurt verzamelde we ons op de herdenkingsplaats en bij de uitgaan strip van Kuta.
Na enige tijd toen we allemaal compleet waren toch besloten om in groepjes verder te gaan aangezien iedereen wat anders wou. Er zijn heel veel mensen die scooters verhuurden, maar we wouden natuurlijk wel een beetje een goeie scooter, al vrij snel wat mannen gevonden die scooters verhuurden voor de winkel. Hier hebben we beide (Nita en Francis en Kirsten en ik) een scooter gehuurd voor een maand voor slechts 600.000 Ruphiah dit is 24 euro per persoon. Nu we een scooter in ons bezit hadden wouden we wel graag het strand van Kuta verkennen. Voordat we dit konden doen waren we Nita en Francis onderweg al verloren, aangezien we nog geen lokaal telefoonnummer hebben besloten we maar alleen verder te gaan. Middels het rijden naar de boulevard zagen we de hele lucht betrekken. Dus besloten we de winkeltjes is te gaan verkennen. Dit was nog wel een hele toer aangezien we de scooter wouden parkeren en je nergens je scooter mag parkeren omdat ieder restaurant/winkel ze eigen parkeerplaatsen heeft. Verder waren veel wegen in de stad eenrichting dus als je ergens wou komen moest je helemaal om. Uiteindelijk begrepen we het een beetje hoe het hier werkte. Hebben we geparkeerd op Kuta square dit koste 5000 Rupiah dit is nog geen 40 cent. Kuta Square is een grote straat met alle grote bekende merken zoals Nike, Adidas , Billabong, Ralph Lauren, Roxy, Oakley, nog een aantal juweliers en nog veel meer A merken. We hebben echt uren geslenterd van winkel tot winkel onze ogen uitgekeken. Onderweg hebben we ergens nog een Henna tattoo laten zetten het is een ‘infinity’ teken (oneinding) geworden met in met midden ‘friends’ en nog aan het teken zelf een extra boog vast gemaakt zodat het een hartje vormt. (zie foto’s). Het viel ons op dat elke winkel een speciale opener aanbood, namelijk een penis opener. Je werd er echt mee dood gegooid. Elke markt winkel probeert je echt naar binnen te lokken, ze willen zo graag iets verkopen, heel veel winkels verkopen ook het zelfde, daarom is het ook makkelijk om af te dingen. Anders ga je gewoon na een ander, en als je dan wegloopt dan is vaak de prijs wel goed. Na onze eerste inkopen te hebben gedaan kregen we toch wel honger en zijn we rond een uur of 6 half 7 gaan eten in een ‘hip tentje’ Daarna nog even laatste inkopen gedaan en zijn we rond 9u weer terug gereden. De wegen in de stad zelf zij heel anders dan op de grote wegen van kuta richting Denpasar. Het moest ongeveer 30 minuten zijn. We hadden geen idee, hoe we moesten rijden, na het aan enkele lokalen mensen te hebben gevraagd zijn we toch maar op pad gegaan. Wat is dat gaaf zeg hier rijden. Het lijkt heel eng, maar als je eenmaal zelf rijd, zo vrij als een vogel. Het enigste war je hier moet doen is heel goed anticiperen soms stopt iemand zomaar, of komt er zomaar iemand met 3 km de weg op. Natuurlijk reed ik eerst nog heel voorzichtig, na een tijdje ging toch wel het gas erop, de scooter gaat dik 80. We zijn bijna in een keer goed gereden, het is ook vrij makkelijk, hier in Bali is alles waar je heen wil eigenlijk alleen maar rechtdoor. Na de twee te ver gereden stoplichten weer terug te hebben gereden, zagen we ons hotel, wat een opluchting. Scooter voor de deur geparkeerd met de helmen erop. Deze kan je er gewoon op laten liggen, dat doet iedereen. Lekker onder de douche gesprongen en daarna lekker ons bedje in gedoken.

Zondag 03-03-13
Vandaag waren we redelijk vroeg opgestaan, lekker ontbeten met Nita en Francis. Na het ontbijt zijn we vetrokken naar Sanur met ze 10e. Hun in de taxi en Kirsten en ik er achter aan met de scooter. We reden achter hun aan om dat we de weg niet wisten. Achteraf was het een lange weg rechtdoor, zoals bijna alles hier in Bali. Het plan was om even lekker op het strand te liggen en te genieten van de zon. Aangezien we nu in het regenseizoen zitten, moesten we vroeg weg omdat het rond 2 uur half 3 helemaal betrekt. Om half 10 lagen we dan lekker op het strand, heerlijk net vakantie. In Sanur vind je veel van die traditionele gekleurde vissers bootjes heel mooi. Het strand zelf was erg mooi, alleen de zee was hier wat minder, er dreven veel takjes en andere dingen in het water zoals, slippers kokosnoten met daarop een krab en af en toe zag je ook nog is een kwal voorbij drijven. Het was heel warm, je brand hier echt weg. Het is natuurlijk ook erg dicht bij de evenaar. Kirsten krijgt snel last van hoofdpijn en Nita had ook een beetje last dus de meiden hadden een rieten hoed gekocht. Ik had het na een tijdje ook al wel gehad. Ik had al geconstateerd dat het water veel lekkerder was en had op het strand rubberen banden gezien, ik vond het wel een goed idee om er een te kopen en dan lekker in het water te dobberen. Ook Kirsten en Francis zagen dit wel zitten, daar lagen we dan met ze 3en op het water, hangend aan een boei, even vergeten dat het in het water nog twee keer zo snel gaat met verkleuren.. Na een tijdje hadden we het allemaal wel gehad en besloten we de kust af te lopen na een tempel. In ieder geval dat dachten we. Aan de kust zat een heel mooi resort, echt super groot en luxe. Mannetjes waren met de hand de heg aan het knippen, massages op het strand. Er waren allemaal bomen gepland zodat de gasten in de schaduw op lichtbedjes konden. Verder hele mooie zwembaden, echt een paradijsje. Na een tijdje lopen kwamen we bij strand marktje waar dus ook de ‘’koraal tempel’’ zou zijn hier hebben we de traditionele sarongs aangeschaft, welke nodig zijn voor een tempel. Achteraf was het eigenlijk helemaal geen tempel, maar wel mooi om te zien dat alles van koraal was. Er stonden wat beeldjes en offers. Er scheen wel nog ergens een tempel aan het einde van de kust te zitten, alleen inmiddels was de lucht al aardig betrokken en besloten we naar huis te gaan. Dit keer zijn we wel rechtstreeks naar huis gegaan. Dit scheelt zoveel tijd omdat je met de taxi max 40 gaat en overal voor still moet gaan en met de scooter overal omheen kan manoeuvreren. Ja geloof het of niet ik rijd al als een echte local. Thuis aangekomen hadden we enorme trek en hebben we in het restaurant bij het hotel wat gegeten. Waarna we na het douchen even op bed zijn gaan liggen. Een paar uur later werden we wakker, misschien niet zo slim. Nog even als avond eten een vers gemaakte kippensoepje gegeten, nog even laatste dingen gedaan en toen maar slapen tenslotte hebben we morgen onze eerste schooldag morgen en moeten natuurlijk een beetje goed voor de dag komen.